Tips: Hur du får dina bilder i bästa kvalité

2012-07-23 | 20:12:30
Tänkte ge ett litet tips idag som verkligen kan göra allt för din blogg!
 
Kolla på dessa två bilderna och se skillnaden. Första bilden är sparad i png, andra bilden: jpg.
 
 
 
Som ni ser så är jpg-bilden pixlig, färgen förställd och inte alls lika mjuk som png-bilden.
 
Vi tar fram ett scenario, du tar en bild med din kamera. Om du inte fotar i raw så kommer bildformatet att vara jpg automatiskt. Sen kanske du vill redigera bilden i photoshop och efter det så klickar du på spara och sen är du klar och redo för att lägga upp bilden i din blogg. Om du redigerar med lager så kommer det från början vara valt som photoshop-format och det ändrar du då till jpg.
 
Hemligheten ligger i vilket format du sparar bilden i. I din dator så ser bilden precis ut som den gjorde i photoshop. Men det kommer den inte att göra på internet.
 
För allra bästa bildkvalité, så ska du SPARA BILDEN I PNG!
 
Png gör det möjligt att kunna spara bilder med en genomskinlighet. Som ni ser på min header så "flyter" bilderna, jag har inte börjat med ett färgat lager (samma färg som min wrapper/bakgrund) utan jag har en genomskinlig bakgrund! Då MÅSTE jag spara headern i png annars hade det genomskinliga blivit vitt och då smälter inte bilderna in i bloggen. Png kan man säga är ett format som ger bästa kvalité på internet.
 
Det är klart att jpg funkar, men om du skulle pröva png så skulle du inte ångra dig! Det blir skillnad! Png gör det som inte är i fokus, mjukt och det som är i fokus, klart.
 
PS! Png är större i storleken än jpg, alltså att en bild i jpg kan vara 5 MB så kommer png att vara 14 MB. Därför måste man göra bilden mindre! Jag sparar mina bilder i 2000 pixlar till bredden och då blir storleken i png 4-5 MB!
 
Hoppas ni lärde er något av detta och att det var meningsfullt!

Kommentarer

Skicka en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Om du har en egen blogg/hemsida:

Speak up

Trackback