Parlamentet, Chocolaterie Duval och Atomium!

2014-04-10 | 12:57:56
Dag 2 på resan gick jag och Emil upp tidigt för att gå till Grand Place för att fånga undret i morgonljus. Enastående häftigt! Sedan gick vi till parlamentet där vi träffade socialdemokraten Anna Hedh med mycket vettiga åsikter. Hon talade om sina framsteg inom politiken och ett par nya regler som kommer införas i EU inom ett par år. Kan mycket nöjt berätta att vi kommer få en lag som kräver universalladddare till alla elektroniska enheter som mobil, ipads och datorer! Apple kommer få det tufft men gynnsamt för vår plånbok.
 Blev så lycklig när jag såg att det låg en park brevid parlamentbyggnaden med utslagna körsbärsblommor! Waaaah, och jag som år efter år sörjer över att inte befinna mig i kungsan under våren. Publicerar de bilderna i ett annat inlägg!
Sedan åkte vi ut till chokladfabriken Chocolaterie Duval där en man (svensk!) talade om chokladen och pralinens historia och demonstrerade processen. Vi fick även provsmaka lite, gott gott!
Tog tunnelbanan (ja jag vågade allt utsätta mig för en sådan livssfara pga sällskapet) ut på kvällen till....Atomium! En skultur som illustrerar en järnatom som en symbol för världens framsteg inom industri och teknologi.
Inte långt därifrån ligger Mini-Europa men det var tyvärr stängt. Mycket tråkigt, men vi åt mat på italiensk restaurang istället på nöjesparken!
Varsågod, här får ni MYCKET att se på!
 
 
Caféet granne med vårt hotell. Köpte macarons därifrån som jag visar i ett annat inlägg.
 
Fanns också en galleria mittemot. Detta ständigt återkommande påsktema!
 
 
 
 
 
 
 
 
Grand Place! Helt otrolig arkitektur.
 
Nog bara jag som tyckte att detta liknade magnifika båtar bredvid varandra.
 
 
 
 
 
 
 
Parlamentet!
Helt utslaget som ni ser!
 
Hah, Emil gömmer sig lite diskret.
 
 
 
 
Chokladfabriken!
 
 
Kalle och chokladfabriken!
 
 
 
 
Påväg tillbaka med spårvagn. Uslaget överallt!
 
Besökte en kyrka lite snabbt.
 
 
...Atomium!
 
 
 
 
 
 
 
Drack milkshake på Drug Café innan vi gick till sängs!
 

Kommentarer

Skicka en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Om du har en egen blogg/hemsida:

Speak up

Trackback