Årskrönika 2014 - För alltid ung, för alltid ung, Hagaisen är för tunn.

2014-12-31 | 12:39:13
 
 
 
 
 
 
Såhär såg mitt liv ut 2014 om man klipper och klistrar - bildligt och bokstavligen:

"Nästa år väntar omåttligt många förändringar och stora händelser." - Evelina Nilsson 31 december 2013, copy paste från bloggen. Det krävdes inga övernaturliga förmågor för att förutspå året som skulle komma. aldrig hunnit med så mycket tidigare, sett så mycket, lärt mig så mycket, fångat så mycket.
Årets första månader gick åt till student- och balförberedelser, men även långsiktiga planer skulle smidas. Satt klistrad hela våren framför antagningsstatistik, meritpoängsuträkningar och gymnasiearbete. Kämpade blodigt och överambitiöst med det sistnämnda trots många motgångar. Där och då föddes mitt omåttliga intresse för språk. De detaljerna som ingen annan ser.
I April åkte vi på studieresa till Bryssel. Ett par riktigt trevliga dagar med mina. På bilden kan man se hur körsbärsblommorna pryder utsidan av Europaparlamentet. Lärorik resa.
16 samma månad fyllde jag värdelösa 19 år. Det har ändå varit tryggt att befinna sig i mellanåldern. Inte riktigt ungdom, inte riktigt vuxen.
Maj månad avslutades med studentbal på Baldersnäs Herrgård. Fick vara oförskämt vacker med min kavaljer vid min sida. Den smärtan i vaderna som infann sig morgonen efter - we do not speak of.
Till sist, skulle hatten på och allt slit vara värt. Under längsta dygnet i universum hann jag äta champagnefrukost, böla sönder mitt tal, motta betyg, springa ut och ner för trappan, bära ton runt halsen, åka flak, ha studentfirande hemma, festa på kvällen, glömma studentmössan i bilen hem. (Den återfanns dagen efter). Vi kan utlämna den sorliga delen där jag inser att jag tyvärr träffade vissa människor för förhoppningsvis inte, men kanske sista gången på väldigt länge.
Knappt 2 dagar senare satt vi på flyget ner till varmare klimat på en liten halvö. 30 grader är inte fy skam, under en begränsad tid åtminstone. Samma datum, vår treårsdag, förlovade vi oss.
En egentligen händelselös sommar passerade, med inget mer än lägenhetssökande och förberedande för 1 september då jag började på en 5 och ett halvt års utbildning på Göteborgs Universitet. Kaotisk månad, med allt för mycket osäkerhet och ångest. Träffade en hop med underbara människor. Lärde mig så mycket, breddade och breddar fortfarande mina vyer till oändligheten.
Efter all väntan fick vi äntligen flytta in i vår första lägenhet!
 
För att summera 2014 i mer abstakta termer:
I år var jag over all gladare. Minns att jag kände mig väldigt plain 2013, det var ett väldigt bra fotoår, men inte allmänt. I år har jag varit mer mig själv med ständiga toppar och dalar. Jag skulle aldrig vilja vara på något annat sätt. En möjlig bakomliggande orsak skulle kunna vara årets karaktär - händelserikt. Mellan alla goda händelser, när jag väl hann tänka efter, sjönk humöret och orken.
Jag är otroligt stolt över mig själv, för att jag har fattat. Den onda besvikelsecirkeln över mina frånvarande prestationer på skrivfronten, t.ex, har jag lyckats bryta. Jag insåg att jag ställde alldeles för höga krav på mig själv och förväntade mig för mycket. På köpet hittade jag också metoder för att komma till skott. Jag skulle aldrig kunna räkna mina dagliga åstadkommanden i tecken som många författare gör. Det handlar inte om att skriva det andra vill läsa, utan det jag vill framföra. Varje mening behöver inte klinga vackert, men det är ditt signum. Det är en kamp, men den går att övervinna. Man får aldrig glömma, att dem bästa författarna, är egentligen filosofer som vill pränta ner sin fantasi på papper. Därav
När det kommer till läraridentiteten skulle jag kunna skriva så mycket som inte intresserar ens minoriteten av mina läsare. Det räcker med att säga att jag har funnit en glöd, jag sväljer inte allt jag hör på utbildningen, det föreläsarna säger, jag bildar mig en egen uppfattning. Alla kan tycka om skolan och lärarprofessionen. Det känns främmande att argumentera för något helt nytt, och det med glädje.
Jag brukar aldrig formulera nyårslöften, då de tenderar att bli hopplöst betingade.

Men mål för 2015 har jag mängder av:
Läsa mer facklitteratur, blogga och fotografera oftare, älska och bli älskad av honom, ta plats, våga säga ifrån (t.ex till grannar som obarmhärtigt länge och väl spelar Harlem Shake), göra allt för att trivas på Statsvetenskapliga till våren, vara en ambitiös praktikant till hösten, lita på att det jag säger har värde, ta kontroll över min ångest, träffa ännu mer trevliga människor på gu, ENDAST skriva när jag känner för det.

 I allt jag gör brister eller bär isen. Jag kommer falla igenom den, men det finns något vackert i dem stunderna när man lyckas ta sig upp. 2014 var ett mycket fint år,

 Ursäktar för ett eventuellt hippie-mode på nyårskrönikan. Det er for vildt.
Hoppas att ni får en fin nyårsafton! Vi ses 2015!
 
 
 
 

Kommentarer

Skicka en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Om du har en egen blogg/hemsida:

Speak up

Trackback