När är man fotograf?

2012-01-05 | 19:46:36
Fotograf är egentligen i grund och botten ett yrke, och ett stort irritationsmoment är när människor utmärker sig själva till fotografer. När sanningen egentligen ligger i att dessa människor är 13-17 år utan visioner eller den minsta lilla idé om hur deras framtid kommer se ut och de ser andra tjejer i samma ålder på facebook/bilddagboken som har dyra kameror och bara använder dem till att ta kort på sig själva i skitiga speglar (vilket också är pinsamt). Och grejen är att dessa tjejer har inte ens strävat efter att kunnat köpa sin kamera utan deras snälla föräldrar har varit extra snälla, och det behöver inte ens vara jul eller födelsedag.

Tankarna går "jag vill också ha en sådan fin kamera så att jag kan ta jättefina bilder på mig själv".

Facit: Då är du INTE en fotograf.

Jag sparade till min kamera, och det tog sin tid, ungefär ett år. Men man måste ju leva lite också så jag erkänner att jag nallade på mitt sparande. Jag ville så gärna ha en systemkamera, efter min kompaktkamera, för att jag ville utvecklas i något och finna något att lägga hela min själ på. Jag tar inte bara kort utan jag redigerar mina bilder i photoshop och lightroom för att få fram den rätta känslan. Jag lägger ner min själ.

Jag vet att jag aldrig kommer kunna försörja mig på fotografi för att de inte ger någon inkomst om du inte är modellfotograf eller naturfotograf men det är inte det jag vill göra. Jag behöver inte skriva vad jag älskar att fotografera för de som följer min blogg vet redan detta.

Jag vill bli en hobbyfotograf. Där ligger skillnaden.


Kommentarer
Kommenterat av: Rebecca

Helt rätt! :o

Egentligen skulle jag lätt kunna klara mig med en sådan kompaktkamera som Erica har, men vet att jag ändå kommer vilja ha en systemkamera, där går skillnaden för mig, ^__^ Och som du så vill jag med bara vara hobbyfotograf och ha bilderna för i stort sett bara mitt eget bruk, och absolut INTE använda kameran till att ta kort mig själv i första hand, xD Och som du, så tjänar jag ihop till kameran genom att spara pengar från födelsedag m.m. :) Tycker jag är bättre än att be sina föräldrar om 3000kr + för en kamera XD

Gud vilken lång kommentar det blev, förlåt xD



Btw, lägger till Nasse till listan! :D <3

2012-01-06 @ 01:51:07
URL: http://wolfsinmyspirit.blogg.se/
Kommenterat av: Kameratrollet - Fotgraf, fotokurs och fototips

I och med att systemkameror blivit så pass billiga har var och varannan idag en kamera och kan kalla sig fotograf. Vad som behövs för att kunna särskilja sig från dessa fotografer, eller vad man nu vill kalla dem, är något annat. Kunskap och ljussättning tycker jag är något som på ett utmärkt sätt kan markera att man inte bara är en person med en kamera.

Det går att distansera sig med en reflexskärm, men personligen föredrar jag externa blixtar för att kunna få till en mörkare himmel.

2013-09-14 @ 15:16:26
URL: http://kameratrollet.se/blogg

Skicka en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Om du har en egen blogg/hemsida:

Speak up

Trackback