Oxygen Chrome

19 vårar

2014-04-16 | 21:19:06
Och så blev det den 16:e april och jag firar födelsedag! Har nog tyvärr känt mig som minst exhalterad denna gång av alla födelsedagar, kanske ett tecken på mogenhet och vuxenblivande.
Den inträffade nära påsk i år. Jag minns när jag fyllde 10 PÅ själva påskafton.
Bar faktiskt en födelsedagspresent dagen till ära. Började med att fota mitt porträtt till skolans fotoprojekt "Who Am I" med kameran i hand så klart som personligt föremål. Sedan blev det tårta med farmor och pappa och nu på kvällen har jag umgåtts med Emil.
På fredag åker jag till modern i götet och firar påsk och födelsedag!

Maniken Pee och ohälsosamt mycket sött

2014-04-15 | 20:52:15
De sista timmarna av den sista dagen innan avfärd hemåt halvt joggade vi till Maniken Pee, något man absolut inte fick missa i Bryssel: en liten kissande pojke, japp. I vanlig ordning var han påklädd, denna gång i uniform och hatt såhär i studenttider. I denna gränd följde mest godsaker per kvadratmeter; våfflor, choklad och diverse turistbutiker. Efter ett smakprov på en våffla kan jag utan tvekan säga att de smakade MYCET bättre än hemma!

Brussels

2014-04-14 | 20:58:00
Mina enda få souvenirer från Brussel. Choklad naturligtvis och så lite annat smått.

Kommissionen och Parc du Cinquantenaire

2014-04-10 | 13:11:29
Näst sista dagen med planerade aktiviteter började med ett besök på kommissionen. Träffade Cecilia Malmströms underordnade som mer än gärna talade om allas löner men böjde för att nämna vilket land som blivit ställd flest antal gånger inför domstol, ställer mig som ett frågetecken där.
Ett väldigt kontrollerat besök förövrigt. Först en röngtenkoll i vanlig ordning, vi leddes in av vakter in hissen och skjutsades in i salen där kommissionärerna sitter. Kontra Parlamentet dagen innan bleknade kommissionen, inte lika givande tyvärr men nu har man i alla fall varit där!
Efter besöket tog vi oss mödan att vandra upp mot Parc du Cinquantenaire där Bryssels egna lilla triumfbåge står, för att sedan äta en bit mat i närheten av Parlamentarium. Får inte publicera bilderna därifrån då en vakt uttryckligen sade att fotografierna skulle vara för privat bruk. Väldigt mörkt där inne ändå så ingenting att visa. Om det inte vore för att jag var väldigt trött så hade jag uppskattat museumet mer.

Parlamentet, Chocolaterie Duval och Atomium!

2014-04-10 | 12:57:56
Dag 2 på resan gick jag och Emil upp tidigt för att gå till Grand Place för att fånga undret i morgonljus. Enastående häftigt! Sedan gick vi till parlamentet där vi träffade socialdemokraten Anna Hedh med mycket vettiga åsikter. Hon talade om sina framsteg inom politiken och ett par nya regler som kommer införas i EU inom ett par år. Kan mycket nöjt berätta att vi kommer få en lag som kräver universalladddare till alla elektroniska enheter som mobil, ipads och datorer! Apple kommer få det tufft men gynnsamt för vår plånbok.
 Blev så lycklig när jag såg att det låg en park brevid parlamentbyggnaden med utslagna körsbärsblommor! Waaaah, och jag som år efter år sörjer över att inte befinna mig i kungsan under våren. Publicerar de bilderna i ett annat inlägg!
Sedan åkte vi ut till chokladfabriken Chocolaterie Duval där en man (svensk!) talade om chokladen och pralinens historia och demonstrerade processen. Vi fick även provsmaka lite, gott gott!
Tog tunnelbanan (ja jag vågade allt utsätta mig för en sådan livssfara pga sällskapet) ut på kvällen till....Atomium! En skultur som illustrerar en järnatom som en symbol för världens framsteg inom industri och teknologi.
Inte långt därifrån ligger Mini-Europa men det var tyvärr stängt. Mycket tråkigt, men vi åt mat på italiensk restaurang istället på nöjesparken!
Varsågod, här får ni MYCKET att se på!

Caféet granne med vårt hotell. Köpte macarons därifrån som jag visar i ett annat inlägg.

Fanns också en galleria mittemot. Detta ständigt återkommande påsktema!

Grand Place! Helt otrolig arkitektur.

Nog bara jag som tyckte att detta liknade magnifika båtar bredvid varandra.

Parlamentet!
Helt utslaget som ni ser!

Hah, Emil gömmer sig lite diskret.

Chokladfabriken!

Kalle och chokladfabriken!

Påväg tillbaka med spårvagn. Uslaget överallt!

Besökte en kyrka lite snabbt.

...Atomium!

Drack milkshake på Drug Café innan vi gick till sängs!

Resedag och Mechelen

2014-04-06 | 22:24:20
Här kommer första bildbomben ifrån Bryssel. En mycket trevlig resa i en mycket trevlig stad! Ogillade dess smutsiga miljö, öronbedövade sirenerna och fartdårarna, men annars otrolig arkitektur!
Kom hem i torsdags kväll, somnade direkt och gjorde ingenting vettigt på fredagen. Igår satt jag i 5 timmar och gjorde högskoleprov. Första och möjligtvis sista gången. Berättar mer om mina tankar om det längre fram.
Bildbeskrivning finns att tillgå!

Åt jättegod middag första kvällen på en italiensk restaurang vid vårt hotell.

Utsikten från hotellrummets franska balkong. Otroligt centralt låg vi, både bra och dåligt.

I Mechelen påväg till förintelsemuseumet.

Av alla 100 vi passerade så var garanterat detta min drömport.

Torget i Mechelen där vi tog en lunch.

Museumet med 4 våningar i olika teman. På varje våning fanns en bildervägg som illustrerade alla de belgiska judar som hamnade i koncentrationsläger.

Prövade eclair!

Gemensam middag!

Mini-cupcakes i choklad

Gänget på Grand Place på kvällen.