Att välja med omsorg

2013-03-06 | 00:01:53
Gymnasiet handlar om att välja, allt! Allt händer för första gången, valet om nej eller ja. Vilket sommarjobb ska jag söka? Ska jag ta körkort eller vänta? Vilka kurser bör jag ta? Läsa vidare efter studenten? I så fall, vilken skola och vilken utbildning? Ska jag flytta direkt eller vänta några år?
OCH främst, vilka vänner borde jag behålla och vilka gör mig inte gott?
Att välja vilka som får dig att le och känna dig trygg och vilka som helt enkelt inte gör det.
Får du dem att le, räcker det? Man börjar lära sig att stå på egna ben och då menar jag att
bli individuell och göra självständiga val. Hela högstadiet handlade om att hålla sig nära de
som du alltid varit nära och leva och göra val i grupp. Självständighet fanns inte för att
överleva grupptrycket och omogenheten som yrde i luften. Om du var smart, tog du det första steget
mot självständigheten vid gymnasievalet och valde framtiden utifrån dina egna önskningar.
En sommar går fort och sen står du där i korridoren på din nya skola och steget är taget.
Du stoppar aldrig vid första trappsteget så därefter började det verkliga livet.
Andra saker än skvaller och dramatik börjar bli viktiga och studentlivet blir krävande.
Vi se tillbaka på högstadiet igen, Om du var ensam hittar du andra, om du kände alla
så blir antalet mindre. Det behövs inga bråk eller baktalande, man bara väljer.
 
Man väljer sina vänner med omsorg.
För att prioritera det bättre.
Inser det bättre.
 

Kommentarer

Skicka en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Om du har en egen blogg/hemsida:

Speak up

Trackback