Unconscious Mind

2018-08-19 | 21:04:59
Den nya darlingen. Första motivet och HÄRRÄGUD vad nöjd jag är. Vem var jag innan den. Ingen bild eller beskrivning gör den rättvisa, det har jag förlikat mig med. Kommer däremot aldrig göra något meningslöst kladd på min kropp, så det finns självklart ett glasklart och genomtänkt syfte med denna lilla. Eller lilla och lilla, den blev något större än jag planerat och nu är jag på det humöret att en full sleeve inte är så långt borta men det är absolut inte planen. 
Allt började med isberget som är en utmärkande symbol inom psykologin med Freud som flitig användare i sin teori om skiljelinjen mellan det medvetna och omedvetna. Det medvetna består av de mentala processer vi är uppmärksamma på och som är synliga för oss - toppen av isberget. Under vattenyta hittar vi det omedvetna som däremot är de otillgängliga proesser som styr och influerar vårt beteende, omdöme och känsloliv. Det omedvetna är den största, primära och dolda källan till det mänskliga psyket. Skiljelinjen är starkt markerad i gadden för att framhäva kontrasterna mellan dessa processer. Sedan jag började läsa psykologi har detta varit min favoritnisch, människors starka övertygelse om att de vet ursprunget till sina åsikter, beteenden och känslor trots att det alltid finns alternativa orsaker och mer att undersöka. 
Isbjörnens roll är min egen tolkning av dess karaktär, som en symbol för den sårbara överlevaren och drömmaren. Blicken i hans ögon talar för att alla vill och behöver bli räddade från något. Svaret på vad ligger i det omedvetna. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Skicka en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Om du har en egen blogg/hemsida:

Speak up

Trackback