DIY: Tavelramskalender

2014-08-26 | 20:38:00
Efter ett antal år drog jag äntligen fram och dammade av mitt sinne för pyssel. Hittade för några månader sedan ett väldigt roligt DIY-tips på internet, och igår genomförde jag det äntligen.
För länge sedan köpte jag ett dussin små tavelramar för att ha foton i, något som aldrig blev aktuellt. För hur många gånger har man inte sagt att man ska framkalla de där fotona man en gång plåtade, utan att detta infrias?)
I give you.... min tavelramskalender!
Som student-to-be och lägenhets"ägare"-to-be, bör man ha stenkoll.
Detta tog inte en evighet att pyssla ihop, och det var inte speciellt svårt heller.
Det enda kvar jag har att göra är att måla limkanterna med lite vit färg och fixa en hängare på baksidan. Om en månad får den äntligen sin plats på väggen!
Hoppas ni blir lika förälskade i den som jag är!
Nedanför följer instruktionerna:
 
 
Du behöver:
 
Jag började med att klippa ut pappret som ska sitta i tavlan i passande storlek.
 
 
För att reducera eventuell optisk förvirring valde jag endast 4 olika papper som jag placerade enligt denna mall:
 
Måla veckodagarna och eventuell plats för veckonummer.
Ett tips! Mät hur många millimeter ramen slukar av papprets sidor.
(Observera att jag inte är speciellt stadig på handen..)
 
Sätt i pappret i tavelramarna (glöm ej glaset först, som du kommer skriva på) och limma ihop. Jag började med superlim, men ack så värdelöst det var då. Istället valde jag universallim. Tryck till ordentligt och håll still i någon minut. Låt torka över natten.
 
Done, and done!
 
Greppa en whiteboard-penna och skriv på glaset vad som komma skall!
 
 
 

Kommentarer
Kommenterat av: Lenore

Hej vilka mått är det på ramarna? Supersmart och snyggt ju! :D

Svar: Hej! Tack så hemskt mycket!Ramarna måste vara små, annars bär inte limmet. Mina var 10x15cm :)
Evelina

2014-08-26 @ 20:54:24
Kommenterat av: Lovisa

Vad smart! Du har en väldigt fin blogg :)
/Lovisa

Svar: Tack så mycket! :)
Evelina

Kommenterat av: Elisabeth

Herregud så fint! Måste även jag göra! Fin blogg du har också! =)

Svar: Tack så hemskt mycket! Lycka till!! :)
Evelina

2014-08-26 @ 21:41:30
Kommenterat av: erika

oj vad fint och smart, hur mycket kostade det att göra det?? vill testa! :)

Svar: Jag minns inte vad jag lade på ramarna, men man brukar kunna köpa paketpris!För pappret och limmet, knappt en hundralapp!
Kör hårt! :)
Evelina

2014-08-27 @ 11:42:12
Kommenterat av: Robex Lundgren

coolt

2014-08-31 @ 10:33:55
URL: http://ghgumman.blogg.se/
Kommenterat av: Tilda Barkselius

Nej vad snyggt, kom du på det själv? ♥

2014-08-31 @ 10:34:10
URL: http://fluring.blogg.se/
Kommenterat av: Emilia Sjödin

jättebra tips! Det borde jag testa :)

2014-08-31 @ 10:36:08
URL: http://emiliasjodin.blogg.se/
Kommenterat av: Filippa

Fint det blev! :)

2014-08-31 @ 10:36:41
URL: http://filippasblog.blogg.se/
Kommenterat av: När Annie fotograferar i USA

Så himla gullig idé!

2014-08-31 @ 11:00:11
URL: http://narannie.se
Kommenterat av: Ninni - Vimsiga mamman

Men vad läckert

2014-08-31 @ 13:45:23
URL: http://ninnzan.se/

Skicka en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Om du har en egen blogg/hemsida:

Speak up

Trackback