Boktips: In i labyrinten

2014-07-10 | 17:04:00
Playade en väldigt speiell ljudbok när planet lyfte från Landvetter förr förra veckan. Har velat berätta så länge som denna bok men har inte fått tillfälle. Har det senaste halvåret lyssnat väldigt flitigt på Alex&Sigges podcast och börjat närmast idolisera Sigge Eklund för sina genialiska utläggningar och idéer. Är mäkta imponerad av hans gränslösa fantasi. Hans sätt att beskriva de mest simpa saker på de mest komplexa sätt gjorde mig nyfiken på hur han uttrycker sig i skrift, så jag gav hans nyutsläppta spänningsroman en chans. In i labyrinten är inspirerad av det väl kända Madeleine McCann-fallet, ni vet flickan som försvann på solsemestern från sitt hotellrum medan föräldrarna satt på restaurang? I denna roman centreras flickan Magdas osynlighet innan försvinnandet, med två karriärsknippar till föräldrar, en bokförläggare och en psykolog. Hela bokidén började som ett experiment. Det finns ett par centrala frågor man måste förhålla sig till genom läsningens gång. Vad händer med familjen efter ett försvinnande om; a) det inte finns några syskon till barnet?  b) Om ena föräldern arbetar dagligen nära det mänskliga psyket? c) Om flickan blev osynlig för länge sedan?
Relationerna i boken är magiskt bra skildrade må jag säga, precis som varje individuell persons tankegångar. Man blir verkligen ambivalent i sin uppfattning om karaktärerna. Har de goda eller onda avsikter? Vem har starkast motiv? Jag ändrade mig om och om igen om vem den skyldige kunde vara. En av de sista scenerna i boken står till ursprung för min teori om vad som hände med henne. Jag vill inte spoila så kan tyvärr inte säga så mycket mer. LÄS!
 
Jag rekommenderar In i labyrinten starkast möjligt!
Blev löjligt starstruck när Sigge retweetat endast min recension av romanen på Twitter. Heheeeeeee..
Fick två av hans tidigare böcker av min mammas morbor i studentpresent dessutom. Redigt rustad!
Emil har svagt lovat mig att vi ska se Alex & Sigges show "Meningen med livet" på Draken i höst dessutom!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Skicka en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Om du har en egen blogg/hemsida:

Speak up

Trackback