Promoting Anorexia

2012-11-08 | 22:02:00
Såhär illa har jag inte mått på evigheter, och då menar jag inte fysiskt illamående utan mer mentalt. Har precis skådat kanske den sjukaste människan någonsin, och arg blir jag också. Ett typiskt fall av anorexia, och för det tycker jag obegränsat synd om henne trots att jag delar åsikten om att det handlar om brist på självkontroll för att framkalla sjukdomen. Men det som gör mig förargad är hur hon uppmuntrar flickor som tycker hennes kropp är fin. De frågar henne "vad är ditt tips för att hålla dig i form?" HUR SA? För att kunna vara i form måste man faktiskt HA former. Hennes svar var att träna och äta nyttigt, som att hon överhuvudtaget verkar veta vad föda är. När det gäller träningen så har inte den kroppen varit i närheten av djupare träning, träning ger muskler - inte utstickande benknotor. Att vara tunn och smal - see the difference.
 
För säkerhets skull tänker jag inte avslöja människan, vill inte påhoppa. Att hon är ohälsosamt smal - det är en sak. Att hon ger intrycket av att det är såhär man ska se ut och att det är hälsosamt - NEJ. Aldrig.
 
Om jag ska gå ett steg too far; tjejer som hon ska inte äga bloggar och absolut inte visa halvnakna självporträtt. De ska inte provocera och ge tjejer dåliga självförtroenden. De ska sitta hos en psykolog och hjälpa sig själva.

Kommentarer
Kommenterat av: Sofia

Helt rätt! Jag har själv varit där och fått "tips" från anorektiska tjejer och det ledde till att jag blev ännu sjukare i min ätstörning. Jag är glad att du reagerar för sånt är inte okej!

Svar: Tack! Bra att man fick svar från någon som faktiskt har erfarenhet! Jag blir bara arg, hon har inga kunskaper inom hälsa och ska absolut inte ge tips, det ger mer skada än nytta. Hoppas du mår bra nu! Tack själv för den positiva responsen!
Evelina

2012-11-09 @ 07:20:35
URL: http://tsvphoto.blogspot.com
Kommenterat av: Mandy

Bra skrivet ! Jag har själv haft lite ätstörningar men efter att hela mitt liv ändrades (och jag, vågade vara mig själv) och fick nya riktiga vänner så försvann det mesta av ätstörningarna. Sen fick en kompis anorexi och när hon var äckligt smal och slutade äta nästan allt och sa att t.ex det bara var överviktiga människor som drack cocacola (jag är beroende av det) så fick det mig att tycka att jag var tjock igen, även om jag redan var underviktig. Men då fick ett modelljobb (helt amazing) och mina "nya" vänner mig att inse att det inte var så.

Och nu är jag fortfarande lite underviktig, men jag äter normalt och vad jag vill, dricker cola (lite för mycket..) och tycker min kropp är helt okej, vill t.o.m gå upp något kilo.

Spårade lite där, men iaf, bra inlägg ! Det är absolut inte okej att få andra att vela gå ner i vikt bara för att man själv har ätstörningar. :)

btw, jättefin blogg !

Svar: Ush hatar sånt, folk som ska verka så duktiga och kunna allt man ska äta och inte äta, skönt att höra att du mår bra nu i alla fall! Alla duger fint som de är. Blev bara så arg när jag såg det att det var värt ett inlägg, dessutom brukar inte anorexia-drabbade människor vilja göra sin kropp offentlig genom bilder m.m men så hon drog det till en helt ny nivå, fy. Absolut inte okej!
Åh tackar! Desamma! :) Sköt om dig!
Evelina

2012-11-24 @ 13:08:59
URL: http://keiras.devote.se

Skicka en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Om du har en egen blogg/hemsida:

Speak up

Trackback