Svar från frågestunden!

2012-11-23 | 18:50:45
Här kommer svaren ifrån frågestunden, många bra! Eftersom att jag har lite svårt att behärska mig så blir svaren super-långa vilket innebär att jag delar upp de frågorna som kommit ifrån samma kommentar!
 
Hejsan, hejsan! Jag har länge tänk att starta en fotoblogg men vet inte om jag är så bra.. Jag har en kompakt digitalkamera men ska önska mig en Canon i julklapp! Vet du vilken Canon som är bra? Eller ska jag önska mig en Nickon? Har du några tips till mig om hur jag blir bättre på att fota?
Hej! Det där låter väldigt mycket som mig när jag var yngre, jag hade en kompakt, ville visa upp mina bilder men vågade inte. Hela tiden önskade jag mig en systemkamera och sparade ihop julklappspengar och från födelsedag. Jag köpte mig en Nikon, det var det märket jag hade på kompakt kameran (även om det inte är samma sak som system) och sen kanske för att jag inte gillade Canons lite halv-plastiga material, Nikon kändes mer naturlig om man kan säga så en elektronisk manick, men jag var jättenöjd. Canon och Nikon, skulle kunna argumentera i dagar om just det ämnet. Men vad använder dina kompisar, om de fotar? Skillnaden går inte att förklara, det finns ju en prisskillnad och kraftfullhet på objektiv, men jag tänkte om du kanske testat någon annans kamera som du känner dig säker med? Plus att om du väljer det märket du vet att många i ditt liv har så finns det större chans att ni skapar kunskaper tillsammans! Vad jag förstått så har Canon mer färgdjup, men Nikon har många fler möjliheter i sin meny och den känns o-t-r-o-l-i-g-t- mycket bättre att hålla i. Men Canon är överdrivet bättre på att filma! Jag vet inte så mycket mer om Canon så fråga en Canon-användare om KONKRETA anledningar till att välja det märket!
 
"Jag har länge tänkt att starta en fotoblogg men vet inte om jag är så bra"
(Delar upp dina frågor i flera så att vi får lite struktur istället för 4 meter text)
Jag tror nog att alla kände så innan de vågade och gjorde en blogg! När jag funderade på saken så kom tanken upp i mitt huvud "vad är det värsta som kan hända?" Svaret är ingenting! Det är en jättebra träning att våga genomföra sina idéer till framtida livsval. Och nu är foto också en hobby som lätt glider över till jobbmöjligheter, de erfarenheterna har man nytta av i sina framtida anställningar. Du vet inte hur bra du är förrän du testar, men jag skulle föreslå att du prövar dig fram först när du får din systemkamera. Jag fick min Nikon i Maj men skaffade inte blogg förrän i Oktober samma år, man behöver naturligtvis inte vänta så länge men under den tiden lärde jag känna min kamera och introducerades för Photoshop och fick kunskaper inom det också.
Om du startar en blogg så vill du så klart också ha respons för att få bekräftat om du är bra eller inte, marknadsför den väl, anslut den till Facebook så att först dina vänner kan få se den. Sedan börja kommentera andras bloggar som liknar din, då får man en gemensamhet och stöttar varandra! Så chansa och våga! Och ha tålamod!
 
Har du några tips till mig om hur jag blir bättre på att fota?
Öva! Öva, öva och öva! Fota lite varje dag och våga testa alla inställningar din kamera har. Jag vet att det känns jobbigt att läsa manualen men den hjälper otroligt mycket! Och framför allt, använd inspiration från t.ex we♥it! För att sätta just ditt namn på kartan så är det en fördel att ta reda på just din stil inom foto, min är ljus. Mina bilder är ljusa och det ger en inbjudande känsla hos besökarna. För att ta reda på/skaffa en egen stil så skulle jag föreslå att du kollar runt bland bloggar som ger ut fototips och har det som en egen kategori. Där finns det videos och tips och till slut kommer du välja en stil som du behärskar och älskar. Glöm inte att som nybörjarfotograf så kan du ta stor hjälp av redigeringsprogram för att få bilderna precis som du vill, skäms inte för det, se det som ett hjälpmedel! Lycka till!
 
Vilket är ditt bästa redigeringstips?
Jag älskar ljus, det är min speciella stil. Jag blir arg på mig själv när jag försöker fota i mörker för jag vet att det är inget jag behärskar. Därför är curves min bästa vän, jag höjer lite i RGB sen på Blue. Jag gör så mycket mer än så men det är grunden. Jag råder till att använda lager och inte image -> adjustments. Du vill kunna ångra dig och bocka av de lager som inte känns bra. Jag brukar öppna en bild, göra mina lager, spara den i Photoshop-format. Sedan öppnar jag den andra bilden jag vill ska ha samma redigering, klickar på den redigerade bilden och sen bara markera och dra över alla lager till den oredigerade. Om det inte blir bra så justerar jag opacity/genomskiljheten. Superenkelt, och man slipper lägga till lager för lager all over again. Tänkte lägga ut min favorit-redigering i ett inlägg antingen i bilder eller video.
 
Hur länge har du fotat med din kamera?
Jag fick min kamera den fjärde maj 2011! Sedan dess är vi goda vänner.
 
Tjo! Vad är dem bästa inställningarna för att få bort brus och oskärpa? :)
Fota inte i mörker! Om du måste så får du tyvärr ta till blixten, även om resultatet inte är så charmigt.
Annars så fota inte med högre ISO än din kamera klarar av! Använd reflexskärm om det finns potentionellt ljus där du fotar. Fönsterljus på förmiddagen är guld värt, kom ihåg det! Oskärpa beror på dåligt ljus, men också om du fotar i live-view samtidigt! Om du vet att det är dåligt ljus där du fotar så försök stå så still som möjligt eller använd stativ. Annars är ljus fotografens bästa vän, det är det man får anpassa sig efter, eller köpa dyr utrustning som externa blixtar. Annars så kan man i efterhand använda Camera Raw som höjer ljuset på bilden utan att skada den.
 
Har du lätt i skolan?
På språkfronten, ja. Gällande den matematiska delen, certainly not.
Jag har alltid varit en läslus och på senare år har författande blivit ett större intresse. Svenska är mitt favoritämne och det märks i mina betyg, så mycket kan jag säga. Det gäller även engelska och tyska, glosorna sitter på 5 minuter. Men matematik och idrott är min stora utmaning. Mest för att jag tycker det är tråkigt.
 
Hur många besökare har du per dag?
Så jag klarar mig :)
 
Hur länge har du och din pojkvän varit tillsammans?
och vad ska du ge han i julklapp (om du nu ska ge han nåt?) :)
Jag och Emil har varit tillsammans i ca 1,5 år och eftersom att han läser min blogg så blir det en svårighet att svara på julklappsfrågan, haha tyvärr! Men ett tips är någon parfym kanske, eller något ni båda kan ha nytta av som en upplevelse tillsammans! Kanske en konsert eller utflykt!
 
Känns det inte lite dubbelmoral att först klanka på att folk skriver om deras träning, o sen har du som exempel att fråga dig om hur ofta du tränar?
Antar att du syftar på det jag skrev tidigare i min blogg, men det var inte nedklankning. Det var mer en osäkher hos mig själv att jag reagerar så olika på alla dessa bilder angående träning för ibland blir jag jätteinspirerad tycker dem är jätteduktiga, och ibland blir jag bara arg för att det endast verkar vara i syftet att skryta. Dubbelmoral hade det varit om jag hade sagt "fyyfaan för alla som är jobbiga och lägger upp gymbilder" och sen gör samma sak själv. Jag har skrivit max 5 gånger om träning i min blogg, men nu är jag i valet och kvalet, tänker fortfarande på träning men i olika syfte, som något jobbigt och onödigt eller som något hälsosamt och bra. Exemplet var ett exempel, jag tänkte inte ens på det när jag skrev det. Jag erkänner att träning är något som gör mig osäker. Just nu är jag inne i en period där jag blir ledsen och avundsjuk när jag ser bilder på folk som varit på gymmet, tyvärr.
Kort svar: Det gör lite ont i mig av avundsjuka när jag ser folk som skriver om deras träning, jag tränar fortfarande ibland men jag har inte lika stort behov av att visa det offentligt. Jag tränar fortfarande, så folk får gärna fråga mig om det! Hoppas du förstod!
 
Hur får man ett långvarigt förhållande?
Jag har ingen fördjupande kunskaper inom ämnet men det handlar nog om mogenhet, och att vårda istället för att tänka sönder det. Det är lätt att man funderar för mycket över sitt förhållande och då skapar man själv dåliga tankar. Sedan kanske det är en fördel att till störst del hålla det privat, det är ni bara två, ingen annan. Acceptera dåliga perioder. De finns. Och sist - tålamod.
 
Och har du några tips på bra bloggar du följer?? :)
Thingsyouremember, Tinkerbella, Madeinjapan, Illusioner , Fotogeniquee, Fannymattila, Bykarolinaa, Wubekju
Som ni ser så följer jag nästan bara fotobloggar, den mest intressanta kategorin enligt mig :)
 
Vilken är den absolut bästa kameran under 7000 kronor? :)
Antar att du menar kamerahus + medföljande objektiv. Gällande Nikon så är det nog D90 och D5100. Nikon D90 är lite föråldrad och är syskon till min kamera D5000, så det känns inte så värt för min del. I så fall skulle jag sparat lite till för en proffsmodell. Men precis som med min så är den otroligt kraftfull och klarar många objektiv. Och med Canon så chansar jag på Eos 650D, som jag bara prövat några gånger men som verkar vara den enda i den prisklassen som håller hög standard. Lycka till :)
 
Vad ska man tänka på när man skapar en fotoblogg?
Förutom att leverera intressanta bilder så är designen viktig, den bevisar hur mycket möda du egentligen lägger på din blogg till skillnad från om du bara väljer någon av blogg.se's standardmallar. Om man vill ha en stilren så finns det möjliga snygga designs att hämta hem på designadinblogg.se.  Också ska det vara lätt att navigera på bloggen, man ska lätt hitta det man söker. Om du har en större mängd läsare så är en fototävling ALLTID uppskattat, jag själv har funderat flera gånger på detta, vi får se hur det blir :)
 
Hur mycket väger du?
Haha, förstår inte vilket syfte du vill veta men jag väger runt 42 kilo.
 
Måste baara säga vilken fin design du har, har du gjort den själv? :D
Åh tack söt! Jaa den är egengjord av mig! Använde en standardmall som jag bearbetat och gjort till en helt ny skapelse. Riktigt nöjd själv, another hobby of mine :)
 

Tack för frågorna, roligt att besvara era funderingar :)

Kommentarer
Kommenterat av: Syster Cecilia

Väger du 42 kilo? Inte okej. Ät kvinna !

2012-11-23 @ 19:03:17

Skicka en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Om du har en egen blogg/hemsida:

Speak up

Trackback