Nyårsresumé - Gott nytt 2016

2015-12-31 | 22:01:00
Jag har tänkt en del på hur en egentligen ska recensera ett år. Om en tar ut medelvärdet ur alla samlade känslor och upplevelser, så skulle nog många av oss hamna på ett negativt värde. De goda tillfällena tenderar att vara färre till antalet, när vi väl ser tillbaka.
Jag kanske ska börja med hur väl jag uppfyllde mina mål som jag satte upp förra nyårsafton? Då har jag skött mig ganska bra. Jag läste mer facklitteratur (givet om man studerar på uni) , jag tog plats, vågade säga ifrån, lyckades göra mig hemmastadgad på Stats, var ganska ambitiös under praktiken, träffade många trevliga människor på gu och jag har bara skrivit när jag känner för det (skrev 7000 tecken förra veckan utan press). Jag tog också kontroll över min ångest, relativt. Den ligger där och spökar ibland. Året började med ett bakslag när jag blev sjuk i januari, tog en vagn till östra, och gav upp. Hopplöshet och tvivel i två månader. Man känner sig aldrig så frisk och vettig som när man sitter i väntrummet på psy-akut.  Men så kom mars, och jag reste mig upp. Jag passade visst skapligt bra på stats. Jag var visst bra på det jag höll på med. Jag var t.o.m så kaxig att jag skaffade ett jobb som kom att bli otroligt stimulerande och intellektuellt och socialt utmanande. Men jag vacklade. Den morgonen när jag svimmade på spårvagnen och kaosade innan första salstentan på stats, är inte ett mina finest moment - men när jag satte VG på den tentan trots den nervositeten - ja det var vackert.
Sommaren nalkades, och saker ut att bli bra. Berlin var helt magiskt, Grekland likaså. Uni började, T3:a. Praktiken i november kom att bli avgörande, i verkligheten, kärnan av utbildningen, så kändes det rätt. Jag antar utmaningen att bli lärare, och göra skillnad.
2015 var ett politiskt fiaskoår. Oförklarliga bakslag, och så terrorattentaten i Paris på toppen. Det är inte ens lite roligt längre att bläddra förbi rasistpropaganda. "Sverigevänner" - Cut me some slack.
 
Sammanfattningsvis var 2015 kontrastrikt. När jag gick i motvind var den förbannat intensiv. När jag hade medvinden i ryggen tog den mig flera mil framåt än jag hade kunnat tänka mig. Tack för allt du lärde mig, jag har lärt mig mängder om mig själv. Jag har övervunnit många rädslor och tagit stora steg. Tack för att jag tog mig från mörkret till ljuset, och tack för alla leenden du gav mig i höst. Tack för självförtroendet.

2016 kommer att innebära en hel del förändringar i mitt liv. Skapa goda förutsättningar för att kunna le oftare.
En del människor i mitt liv lämnar jag kvar i 2015, de får inte följa med. Andra ska inkluderas flitigare än tidigare. Vore det inte nice med ett par nya också? I december fick jag ett trevligt besked som kommer göra min tillvaro annorlunda till våren. Jag antar utmaningen att läsa psykologi jämte lärarprogrammet och därmed studera 150%. Med den meriten kan jag öka min undervisningsbehörighet, och det kanske gör mig till en bättre lärare, om inte människa?

 
Jag ska konsumera mindre skit, och konsumera mer ekonologiskt. Det goda samvetet får kompensera plånbokens sveda. 2016 kräver också av Sverige att genomskåda sin trångsynta och fördomsrika tillvaro. 2016 kan vi bättre.
Tackar ödmjukast för att ni kikar in här. Gott nytt år, och försök att se nyktert på förändringar. Dem gör oss gott.

Kommentarer

Skicka en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Om du har en egen blogg/hemsida:

Speak up

Trackback